5 książek o modzie nie tylko na zimowe wieczory

By | 06:25 2 komentarze


Kto śledzi mnie na instagramie, ten prawdopodobnie zdążył już zauważyć moje zamiłowanie do książek i estetycznie wydawanych magazynów. Nie ukrywam, iż największą miłością pałam do książek o modzie i to po nie sięgam najczęściej. Ogromną radość sprawia mi również ich kupowanie, szczególnie tych elegancko wydanych. Niestety, ilość profesjonalnych publikacji o modzie w języku polskim na naszym rynku wciąż jest nikczemnie mała i dość ograniczona, biorąc pod uwagę różnorodność podejmowanych tematów (ile można o Chanel i Diorze?!). Na szczęście są jeszcze księgarnie arystyczne, sprowadzające wybrane pozycje obcojęzyczne i chwała im za to. Tym niemniej chciałabym kiedyś ujrzeć prawdziwie szeroki wybór w rodzimych księgarniach, niczym w tych londyńskim. Mam nadzieję, że nie jest to mimo wszystko marzenie ściętej głowy.

Biorąc pod uwagę sytuację na przestrzeni kilku ostatnich lat, coś się jednak zmienia i  być może ma to jakiś związek z ogólnie rosnącym zainteresowaniem modą. Coraz częściej w gąszczu blogerskich publikacji o stylu (nie wszystkie są złe, co nie zmienia faktu, że spora ich część jest zbędna czy wręcz szkodliwa nie tylko dla leśnego ekosystmu) można znaleźć naprawdę ciekawe publikacje i to im mam zamiar poświęcić ten wpis. W końcu aura za oknem sprzyja czytaniu. Zapraszam zatem na mój subiektywny wybór, starałam się wybrać książki wydane niedawno, tak aby ich dostępność nie była ograniczona. Kolejność przypadkowa. 

Grażyna Hase. Miłość, moda, sztuka

Autor: Krzysztof Tomasik
Wydawnictwo: Marginesy

Peerelowska modna to niezwykle wdzięczny temat, pełen ciekawostek i nieskończone źródło inspiracji, niestety nadal traktowany po macoszemu. Jeżeli ktoś miał okazję zwiedzić wystawę "Modna i już! Moda w PRL" lub przeczytać o niej moją recenzję, to wie, iż jedną z głównych bohaterek tego wydarzenia była właśnie Grażyna Hase. Aby jeszcze bardziej zgłebić temat, ta książka jest zdecydowanie warta przeczytania. Obecna w biznesie modowym od ponad pięćdziesięciu lat, Hase jest niewątpliwie szalenie ciekawą osobą, a lektura na jej temat zawiera mnóstwo anegdot nie tylko o życiu zawodowym projektantki i jej dorobku artystycznym.

___________________

Alexander McQueen. Krew pod skórą.

Autor; Andrew Wilson
Tłumaczenie: Kamil Maksymiuk, Bartosz Czartryski, Marta Faber
Wydawnictwo: SQN


Do Alexandra McQueena mam szczególny sentyment. To właśnie od ujrzenia jego pokazu w internecie, zaczęła się moja bezwarunkowa miłość do mody, która przerodziła się w blisko ośmioletnią już pasję. Enfant terrible świata mody również gościł już na moim blogu, w najdłuższym popełnionym przeze mnie wpisie.

O McQueenie krąży wiele legend i plotek odnośnie jego zachowania i charakteru. Najczęstszym skojarzeniem jest obraz wrażliwca, nierozumianego przez świat, geniusza, który raz na zawsze zmienił oblicze mody. Trudno się z tym nie zgodzić, jednakże biografia (co istotne, w pełni zaakceptowana przez rodzinę i bliskich, którzy nie próbowali zataić niewygodnych informacji), odkrywa zgoła inne oblicze Lee.  Mianowicie okazuje się, że z projektanta było... niezłe ziółko, a jego postępowanie wielokrotnie budziło zgorszenie. O kontrowersyjności McQueena wiedziałam od dawna, tym niemniej pewne fakty mnie zaskoczyły. Lektura może i nie należy do najprzyjemniejszych, jest za to niezmiernie fascynująca. Czy pomaga w zrozumieniu procesu twórczego projektanta? Nie do końca, tym niemniej pozwala na lepsze poznanie jego zawiłej osobowości.

Niedawno w naszych księgarniach ukazała się biografia w języku polskim. Miałam przyjemność przeczytać wersję obcojęzyczną, której wydanie jest nieporównywalnie gorsze od polskiego, natomiast według obiegowej opinii nie można zarzucić poważnych błędów tłumaczeniu. W wolnej chwili mam w planach przeczytanie polskiej publikacji, wtedy ostatecznie będę w stanie wydać osąd i zaktualiować wpis ; )

____________________

 Francja Elegancja. Z historii Haute Couture

Autor: Piotr Szaradowski
Wydawnictwo: Dolnośląskie



Publikacja jest dla mnie absolutnym hitem jesieni i rozpływam się nad nią nieustannie, lecz aby trwale przyswoić jak najwięcej informacji, musiałam bardzo powstrzymywać się od przeczytania książki za jednym zamachem. O ile mnie pamięć nie myli, jest to pierwsza pozycja tego typu, wydana na naszym rynku. Jeżeli dowiadywać się o Haute Couture, to tylko od prawdziwego pasjonata i eksperta w tej dziedzinie, którym bez wątpienia jest Piotr Szaradowski, doktor nauk humanistycznych, wykładowca oraz posiadacz pokaźnej kolekcji egzemplarzy "wysokiego krawiectwa" (część z nich znajdziemy w książce). Szaradowski jest również autorem bloga Muzealne Mody. Strona co prawda nie jest już aktualizowana, niemniej jednak jej treść pozostaje prawdziwą kopalnią wiedzy oraz albumem pięknych ubrań. 

Książka w szczegółowy sposób przedstawia historię Haute Couture i co najważniejsze, nie skupia się wyłącznie na najgłośniejszych nazwiskach. Autor ponadto w przejrzysty i logiczny sposób opisuje ewolucję tego zjawiska, od początków aż po dzień dzisiejszy, finał zwieńczająć rozmową z couturierem Julienem Fournie. Publikacja jest nie tylko pochwałą rzemiosła, to także uczta dla oka wrażliwego na szatę graficzną, do tego wydana na przepięknym, eleganckim papierze. Czyta się jednym tchem i szybko żałuje, że to już koniec tej fascynującej podróży pośród haftów oraz plis.

___________________


Agencja modelek Eileen Ford

Autor: Robert Lacey
Wydawnictwo: Marginesy


Najlżejsza pozycja z tej listy, przyjemna, aczkolwiek zachęcająca do nieśmiałej reflekcji nad modowym "targowiskiem próżności". Jeżeli ktoś kiedykolwiek zastanawiał się nad tym, w jaki sposób profesja modelki stała się intratnym i pożądanym zawodem, odpowiedź znajdzie właśnie w tej książce. Za wszystkim stoi Eileen Ford- kobieta, która jako pierwsza stworzyła agencję modelek z prawdziwego zdarzenia i przyczyniła się do profesjonalizacji środowiska. To dzięki niej wiele anonimowych dziewczyn stało się modelkami-supergwiazdami. Bezkompromisowa, odważna i szczera, Eileen Ford może stanowić wzór dla współczesnych kobiet w osiąganiu swoich celów. Szkoda tylko, że książka wydana jest w iście makulaturowej wersji.

__________________

Życie na miarę. Odzieżowe niewolnictwo.

Autor: Marek Rabij
Wydawnictwo: Biblioteka Akustyczna




Książce Marka Rabija poświęciłam osobny wpis na blogu i, co cieszy mnie niezmiernie, jest on jednym z najchętniej czytanych na mojej stronie. Obowiązkowa lektura dla osób chcących zacząć świadomie podchodzić do swojej garderoby.

Życzę przyjemnego czytania w zimowe wieczory ; )

Wszystkie okładki książek pochodzą ze strony internetowej Empiku, pierwsze zdjęcie natomiast z tego profilu.
__________________________________________

Spodobał Ci się wpis lub chciałbyś coś dodać od siebie? Będzie mi niezmiernie miło, jeżeli zostawisz komentarz ; )

Jeżeli nie chcesz przegapić nowych tekstów na blogu, zapraszam do śledzenia strony na facebook'u, na której komentuję również bieżące wydarzenia ze świata mody i dzielę się inspiracjami.
Nowszy post Starszy post Strona główna

2 komentarze:

  1. https://bastamb-szafa.blogspot.com/2019/07/ekoloria-w-modzie.html?showComment=1596213537114#c753649556722772870

    OdpowiedzUsuń
  2. No, kto wie, może w końcu uda mi się wyglądać dobrze, jak ja to wszystko razem poczytam. A powiedz, czy coś dla osób plus size jest? Bo okazuje się, że ja takie ubrania nosić już tylko mogę. A dodatkowo chciałabym się zapytać, czy te https://cavaricci.pl/12-bluzy/ ubrania są modne? Bo wygodne i ładne na pewno.

    OdpowiedzUsuń